Att misslyckas

Idag är det måndag och jag har en helt ny vecka framför mig. Det innebär att jag måste reflektera och få ordning på vissa saker, ja men för att allt ska kunna flyta på lika bra som det gjort tidigare. Att hålla sig till rutiner som jag vet får mig att må bra..
Men du, det här med att misslyckas. Det är ett laddat ord, och för mig kommer en tung och ångestkrypande känsla längs ryggraden då jag smakar på ordet. Jag vet, av erfarenhet att misslyckas är nog en av de värsta känslorna som finns.
Hur ska man då göra för att inte misslyckas?
Jag tror att svaret är väldigt simpelt. För man vet det redan själv, har det redan inom sig. Magkänslan är det rätta svaret. Oavsett vad man är inriktad på att lyckas med, så handlar hela grejen om rimliga mål, delmål och slutmål. Och framför allt; realistiska mål. Själv är jag väldigt duktig på att sätta enormt stora krav på mig själv, då jag kan anse mig själv som odödlig. Som en stålkvinna som kan allt, själv, utan någon som helst hjälp eller inblandning av andra. Jag fixar det här on my own, typ. Mitt mål, är att jag ska hålla mig till det sunda och till det som bara gynnar mig själv positivt, i längden. Jag vill ha en livslång styrka att hantera dom motgångar jag förut föll offer för. För att jag ska kunna hålla dessa mål så länge som möjligt, så tror jag att hemligheten bakom det, är att skynda jävligt långsamt. Tror att det är smart, eftersom en lång hållbarhet och bra kvalité, bör grundas i en lång och sakta utveckling, som inte går på för snabbt. Processen mot mitt mål är livslång, och kommer därför bara bli starkare för varje år. Grejen med processen mot målet, är att inte skynda och hetsa mig till något. Då funkar det inte.
Att må bra är en färsk-vara, precis som din kondition. Gör du inte dina må-bra-övningar så ofta som krävs för ett bra resultat, så blir det antagligen inget bra resultat. Om man alltid gör som man alltid har gjort, så kommer man alltid få samma resultat som man alltid har fått. En radikal förändring kräver en jäkla massa vilja, och för att behålla denna vilja och motivation, så behöver man få vila ibland också för att få nya krafter. Det blir också roligare på vägen om man blandar allting med variation. För mig handlar det om att jobba bort en ångest som jag aldrig mer vill se hos mig igen. Jag arbetar ständigt emot det monstret som bott kvar alldeles för länge i mitt huvud, jag utvecklar hela tiden min mentala styrka när jag stretar emot detta monster. Jag behöver inte gå in närmare på vad detta är för slags monster..
Men. Du har inte misslyckats, så länge du inte ger upp. Så ger du aldrig upp, så kommer du heller aldrig att misslyckas.
/Evelina



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0