Saturday morning with well-cooked breakfast

Godmorgon!!
Är på topp idag, det kände jag redan imorse och det är inte ofta jag är glad när jag precis har vaknat. Men idag var jag det.
Satte igång ganska direkt efter att jag vaknat med att laga frukost (jag vet, är en hungrig jävel..) Idag blev det faktiskt något ganska annorlunda och jag vet att det inte faller alla i smaken, men jag tycker om det.
Vad blev det nu då? Jo, varm svamp-smörgås! Jag blev inspirerad av ett recept som inte såg ut riktigt som jag gjorde det, men jag kollar mest in recept för att få just inspiration. Det som är kreativt för mig.. Inte lika kul att följa recept rakt av tycker jag.. Jag gjorde till exempel denna smörgåsen med hummus-underlag gjord på kikärtor lite pressad citron, koriander-krydda (ej färsk tyvärr), lite olivolja och salt och peppar såklart. Strödde även över lite röda chillikorn - kan fan inte leva utan det starka i maten!
Sen till sjävla mackan, så tog jag en relativt stor skiva bröd bakat på flerkorn (det brödet är för övrigt sjukt gott och saftigt för att vara så nyttigt). Började med att steka den i lite smör, sen låter man den ligga kvar på nästan lägsta temp för att hålla den varm. Under tiden hackade jag lite gul lök, skivar och ansar i mitt fall för en person, 75 g champinjoner (går självklart bra med annan svamp också; kantareller, skogssvamp eller vad man nu föredrar). Stek champinjonerna på medel-värme i en torr panna tills svampen fått ur sig all vätska, ta en ny för att få det torrt. Tillsätt sen ca 1/2 msk matfett och löken och bryn detta ytterligre några min. Häll sedan på valfri färskost, jag tar alltid kvarg till matlagning, och låt detta sjuda på låg temp. Skeda sen upp skiten på brödet och dra något varv med pepparkvarnen och toppa sedan med färsk grovhackad persilja.
Glöm inte att grunda smörgåsen med hummusen.
Till det drack jag även färspressad apselsin juice med lite citron i, och en kopp svart  kaffe. En väldigt god frukost med andra ord!
På tal om något helt annat, vädret är ju lika tråkigt idag som igår med. :( Hoppad det blir bättre imorgon allafall.
Nu ska jag sätta igång med att bli färdig med mitt rum där ute. Idag ska jag fan flytta ut!! Ska bli såå skönt att bo lite avskilt från familjen faktiskt hehe. Inget ont menat, men lite ombyte skadar ju aldrig ;)
Hoppas du får en akön lördag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0